0

KATEGORIE

Menu

Jak zvládnout léto s menopauzou?

Návaly horka a pocení patří mezi nejčastější příznaky menopauzy. Tyto projevy však bývají obzvlášť nepříjemné v létě, kdy teploty atakují i třicet stupňů. Jak od nich najít úlevu, aby si letní měsíce užily i ženy v přechodu? Máme pro ně pár tipů.

Mezi pětačtyřicátým a pětapadesátým rokem života se drtivá většina žen setká s některými z příznaků menopauzy: návaly horka, nespavost, výkyvy nálad, přecitlivělost, zhoršení paměti, špatné libido či nárůst hmotnosti. Za problémy s regulací teploty může snížená produkce hormonů estrogenu a progesteronu a nerovnováha v hypothalamu. A právě letního období se ženy v přechodu nejvíce obávají. V horkých dnech mohou být totiž návaly až nesnesitelné a ženám tak ztěžují jak pracovní, tak i společenský život.

Dodržujte pitný režim

Ženy v přechodu by v létě měly dodržovat pitný režim jako aktivní sportovci. Míra jejich pocení je totiž srovnatelná. Každý den by proto měly vypít alespoň dva litry čisté vody. Neměla by ale být ledová, jelikož si mohou přivodit potíže, od bolestí zubů až po bolesti v krku. Pro zpestření je možné do vody přidat citronovou šťávu, mátu či ovoce. Vhodné jsou i neslazené čaje, které mohou pomoci nastolit rovnováhu v těle a celkově zmírnit příznaky přechodu. Osvěžit a zchladit pomůže čaj ze šalvěje, máty nebo zelený čaj. Od návalů horka může ulevit čaj z červeného jetele, který obsahuje přírodní estrogeny.

Zaměřte se na to, co jíte

V letních dnech pomůže ženám s dodržováním pitného režimu i konzumace vodnatého ovoce a zeleniny. K odpolední svačině si mohou dopřát vychlazený meloun, který obsahuje až 92 % vody a k večeři třeba okurkový salát. Ochlazující efekt mají i mléčné výrobky. Nepříjemný nával tak zpříjemní například jogurt s ovocem.

Ženy v klimakteriu by spíše než vydatným porcím měly dát přednost lehčím jídlům, které si budou dopřávat častěji. Do svého jídelníčku by také měly zařadit potraviny bohaté na vápník a hořčík a jíst více ovoce a zeleniny. Výborné jsou například borůvky, lilek vejcoplodý a zejména okurka setá, která pomáhá regulovat tělesnou teplotu. Další vynikající potravinou v boji proti projevům klimakteria je pak sója.

Čemu se vyhnout?

Rozhodně je lepší vynechat jakýkoliv alkohol, kávu a slazené šťávy. Tyto nápoje tělo ještě více odvodní a zatíží. Kromě horka se pak ženy musí potýkat i s dehydratací, bolestmi hlavy či nespavostí. Dále by měly omezit také cukr a kořeněná jídla, která dokáží tělesnou teplotu zvýšit a ženy se tak budou ještě více potit.

Pokud se ženy chtějí zchladit, měly by dát přednost studené sprše či bazénu před klimatizací. Ta obvykle pocení nezabrání, a naopak může snadno zpocené ženě způsobit komplikace spojené s prochladnutím. Pokud nemáte ke sprše či bazénu přístup, dobře poslouží ručník namočený do studené vody, který si krátce přiložíte na krk nebo lavor se studenou vodou, do kterého si ponoříte nohy.

Jak se oblékat?

Jednoduchou pomocí v boji se symptomy klimakteria může být i volba vhodného oděvu. Před těsným oblečením ze syntetických materiálů se rozhodně vyplatí dát přednost vzdušným kouskům nejlépe ze 100% bavlny nebo lnu. Vhodné jsou spíše světlejší barvy a více vrstev oblečení, které může žena v případě návalu horka odložit.

Prevence je nejlepší řešení

Přestože ženám mohou výše zmíněné tipy v akutních případech poskytnout úlevu od návalů horka, ještě lepší možností je však prevence. Zkuste se v lékárně poohlédnout po doplňcích stravy, které uleví od nepříjemných příznaků menopauzy. Vybírejte ty přípravky, které obsahují chmel otáčivý a jetel luční. Tyto bylinky jsou tradičně používány pro svůj vysoký obsah přírodních fytoestrogenů. Jsou to látky podobné ženským hormonům a pomáhají tedy ženám zvládat návaly horka, neklid, podráždění a další příznaky spojené s menopauzou. Tyto účinné látky obsahuje doplněk stravy Elli MenoOsteo FORTE nabízející komplex důležitých látek pro ženy v menopauze i po ní. Navíc obsahuje také vitaminy D3 a K2 a vápník, který je potřebný pro zdraví kostí.

 

 

 


Doporučujeme